پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

سوت پایان بازار‌های مالی به صدا درآمد | کدام بازار پیشتاز بازار‌های مالی سال ۱۴۰۲ شد؟ + نمودار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۲۱۸۰۰۸
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
سوت پایان بازار‌های مالی به صدا درآمد | کدام بازار پیشتاز بازار‌های مالی سال ۱۴۰۲ شد؟ + نمودار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
رالی بازار‌های مالی داخلی در سال ۱۴۰۲ به خط پایان رسید. در این میان در بین بازار‌های مالی، خودرو توانست پیشتاز بازار‌ها شود و بورس در این رقابت از دیگر بازار‌ها جا ماند.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار‌های مالی در سال جاری دو نیمه متفاوت را در کنار افزایش نرخ بهره بانکی و افزایش انتظارات تورمی تجربه کردند. سایه جنگ‌های منطقه‌ای در غزه و پس از آن یمن، تهدید‌های بین المللی علیه ایران در سطح بین الملل و افزایش سود سپرده بانکی، تصمیمات غیرکارشناسانه دولت و فروش اوراق با سود ۳۰ درصد در سطح ملی از جمله مهم‌ترین عواملی بود که بر بازار‌های مالی در سال ۱۴۰۲ اثر گذاشت.

سوت پایان بازار‌های مالی به صدا درآمد | کدام بازار پیشتاز بازار‌های مالی سال ۱۴۰۲ شد؟ + نمودار

باخت بورس 

بورس ابتدای سال ۱۴۰۲ را پر توان آغاز کرد تا جایی که اردیبهشت ماه به سقف تاریخی خود یعنی ۲.۵ میلیون واحد رسید. اما پس از آن با سیاستگذاری‌های دولت در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ورطه سقوط وارد شد. این شرایط تا جایی ادامه یافت که بورس در پاییز و زمستان وارد رکود عمیقی شد. 

هر چند بورس در طول سال در چند نوبت به خصوص در نیمه دوم سال تلاش کرد تا از رکود خارج شود، اما سایه ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بر بورس و از طرف دیگر بی اعتمادی فعالان بازار مانع از ادامه روند رشد می‌شد. 

از طرفی کاهش میانگین ارزش معاملات دلاری بازار سهام نسبت به سال‌گذشته، سیگنال رکود را به سرمایه‌گذاران مخابره کرد. بازار سهام، طی سال‌جاری، شاهد خروج ۳۷ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی بود که رقم قابل‌توجهی است. علاوه بر آن افزایش سود موثر سالانه صندوق‌های درآمد ثابت موجب ورود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها شد.

این عوامل دست به دست هم داد تا بورس در کنار صعود دلار به کانال ۶۰ هزار تومان تا پایان سال، عنوان کم بازده‌ترین بازار را در کارنامه بازار‌های مالی در سال ۱۴۰۲ برای خود ثبت کند. 

دلار ۶۰ هزاری 

دلار که ابتدای سال جاری را با نوساناتی آغاز کرد، اما در اردیبهشت ماه و با مخابره اخباری در زمینه سیاست خارجی و بهبود روابط با همسایگان، انتظارات تورمی نیز فروکش کرد و بازار ارز را از تب و تاب انداخت. این شرایط تا جایی ادامه یافت که در تابستان دلار در سطوح کمتر از ۵۰ هزار تومان در بین معامله گران دست به دست می‌شد. 

با شروع سومین فصل سال و همزمان با آغاز درگیری نظامی در نوار غزه، ریسک‌های سیاسی نیز به بازار ارز ایران مخابره شد. احتمال ورود ایران به درگیری‌های منطقه ای، هیجان را به بازار ارز تزریق کرد. این شرایط چندان پایدار نبود و با رد همکاری ایران در تحولات منطقه، بازار ارز بار دیگر به شرایط ثبات بازگشت. 

با این حال نیمه دوم سال جاری برای بازار ارز شرایط بهتری را رقم زد و دلار در چند نوبت توانست سقف تاریخی خود را پس بگیرد و با رقمی نزدیک به ۶۰ هزار تومان سال ۱۴۰۲ را به پایان رساند. 

رکود عمیق در بازار‌ها 

پاییز ۱۴۰۲ فصل رکود برای تمامی بازار‌های مالی به خصوص خودرو، مسکن، بورس و طلا بود. کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو به حدی بود که بهترین موقعیت خرید را برای خریداران به وجود آورد. اما فروشندگان رغبتی به فروش خودرو خود نداشتند.

این شرایط در بازار مسکن نیز تکرار شد. کاهش حجم معاملات چنان جدی بود که فروشندگان را از فروش منصرف کرده بود. آن دسته از فروشندگانی که نیاز فوری به فروش ملک خود داشتند نیز در نبود خریدار، حاضر به فروش سرمایه خود با قیمت‌های بسیار پایین بودند. 

با این حال در نیمه ابتدایی زمستان ورق برگشت و بازار خودرو و مسکن در کنار دیگر بازارها، روند رشد را به آهستگی آغاز کرد.

سال حراج‌ها 

روند کم‌رمق بازار‌های ارز و طلا در نیمه نخست سال در کنار افزایش سقف سود سپرده بانکی در ماه‌های پایانی، سبب شد تا یک رقابت تنگاتنگ میان نرخ سود سپرده بانکی و بازدهی بازار‌های ارز و طلا شکل بگیرد.

رکود موجود در بازار‌های مالی در سال ۱۴۰۲، درخشش را از طلا و سکه نیز ربوده بود. این شرایط تا اوایل زمستان امسال ادامه یافت. پس از آن با شروع روند افزایش اونس جهانی و نرخ دلار، استارت روند صعودی طلا و سکه نیز زده شد. 

اتفاق مهم این بازار در سالی که گذشت، حراج شمش طلا و سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بود. دولت که فروش طلای وارداتی را در سال جاری به مسیر مرکز مبادله ارز و طلا هدایت کرده بود، به منظور کنترل قیمت‌ها دست به حراج شمش طلا و سکه زد. اما روند رو به رشد اونس جهانی و رشد دلار تا ۶۰ هزار تومان مانعی جدی بر سر راه افت قیمت‌ها در بازار طلا شد. 

از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین دلایل بازدهی قابل توجه خانواده طلا در اسفند ماه، تقاضای پایان سال است. در روز‌های پایانی سال تقاضای افراد برای خرید سکه و طلا با هدف هدیه دادن افزایش می‌یابد. 

پرواز بیت کوین 

به جرات می‌توان گفت سال ۱۴۰۲، سال رمزارز‌ها بوده است. بیت کوین که از ۲ سال گذشته فاز نزولی را آغاز کرد و ضرر‌های هنگفتی را به سرمایه گذارانش تحمیل کرده بود در پاییز امسال به دنبال افزایش احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا و همچنین تایید ۱۱ صندوق قابل معامله در بورس مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، سقف تاریخی گذشته خود را شکست و به بیش از ۶۵ هزار دلار صعود کرد و به بازدهی ۱۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۲ دست یابد.

اختلاف معنادار بازدهی بیت کوین با بازار‌های مالی داخلی، باعث شد تا از بررسی این رمزارز در نمودار بازار‌های مالی صرف نظر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->